ΙστορΙα

Εάν παρακολουθήσουμε την παγκόσμια παραγωγή μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων τη δεκαετία του '50 του προηγούμενου αιώνα, θα διαπιστώσουμε ότι η Πολωνία είχε μια καλή θέση ανάμεσα σε άλλες χώρες - και αυτό έγινε χάρη στην Ένωση Κατασκευαστών Ποδηλάτων την "Romet".


Τα προϊόντα της εταιρείας ήταν τόσο δημοφιλή που πριν από 15 ή 20 χρόνια σχεδόν όλοι οι ενθουσιώδεις θαυμαστές των οχημάτων της κατηγορίας είχαν ένα μοντέλο από τη γκάμα της εταιρείας. Παρά την απλότητα τους, οι μικρές μοτοσικλέτες φάνηκαν τόσο αξιόπιστες, που πολλές από αυτές εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται ακόμη και σήμερα, και το "Komarek" ή το μίνι λεωφορείο όπως το αποκαλούσαν εξακολουθεί να είναι ένα οικείο θέαμα στους δρόμους της Πολωνίας και όχι μόνο.

Και ξεκίνησε με ...

Η ιστορία της παραγωγής μοτοποδηλάτων από την United Cycle Manufacturers Romet χρονολογείται από τα τέλη της δεκαετίας του '50 του προηγούμενου αιώνα. Τότε άρχισε να υλοποιείται το σχέδιο επέκτασης της παραγωγής από τα ποδήλατα στα μοτοποδήλατα.

Η ιδέα προέκυψε όχι μόνο από τη ζήτηση της αγοράς, αλλά και από τη διεθνή θέση που επιζητούσε η Πολωνία. Το πολιτικό σύστημα εκείνης της εποχής ήθελε να εξασφάλισει ότι η Λαϊκή Δημοκρατία της Πολωνίας δεν θα έμενε πίσω από την καπιταλιστική Γερμανία ή τη Γαλλία που δημιούργησαν τα δικά τους μοτοποδήλατα. Οι ειδικοί της Romet έθεσαν τα πρώτα τους σχέδια για να σχεδιάσουν το πρώτο Πολωνικό μοτοποδήλατο, βασισμένοι κυρίως στις ιδέες τους και χωρίς ένα τμήμα δοκιμών, αναγκάστηκαν να δοκιμάζουν τα πρωτότυπα σε συνθήκες κυκλοφορίας. Ο κινητήρας έφτασε σε μια τεράστια μαγική δύναμη 1,4 hp και είχε ένα κιβώτιο ταχυτήτων δύο σχέσεων, πεντάλ και σύστημα χειροκίνητης εκκίνησης, πράγμα το οποίο ήταν ένα πραγματικό επίτευγμα εκείνη την εποχή.

  • Κινητήρας: δίχρονος, αερόψυκτος
  • Ισχύς: 1,4 hp στις 4000 σ.α.λ.
  • Μετάδοση: 2 ταχύτητες
  • Βάρος: 100 Ib (45 kg)
  • Ταχύτητα: περίπου 55 χλμ. / Ώρα

Ο κόσμος των "εντόμων" ...

Το πρώτο μοτοποδήλατο που προοριζόταν για το ευρύ κοινό ονομαζόταν MR 230 KOMAR.

Μόνο το 1961 πωλήθηκαν 4.000 μοτοποδήλατα αυτού του μοντέλου, τα οποία την εποχή εκείνη ήταν πάνω από το 30% όλων των μοτοποδηλάτων που κυκλοφορούσαν στην αγορά της χώρας. Ο καθένας οδήγησε ένα Komar στην Πολωνία: μεταφραστές, υπάλληλοι, νέοι, ενήλικες, εργάτες κοκ. Το ενδιαφέρον ήταν τόσο μεγάλο που η Romet άνοιξε σύντομα ένα επιπλέον εργοστάσιο και οι σχεδιαστές εργάστηκαν έντονα πάνω σε νέα μοντέλα. Το 1968 η παραγωγή της Romet αποτελούσε το 98% της αγοράς μονοκινητήριων οχημάτων της χώρας.

Για να κατακτήσουν μια αγορά

Η επιτυχία του Komar στην αγορά και ο εκσυγχρονισμός του εργοστασίου επέτρεψαν στη Romet να επεκτείνει την προσφορά της. Το 1976 ένα μοτοποδήλατο εξοπλισμένο με έναν εξαιρετικά ισχυρό κινητήρα, για την εποχή, το Ogar 200 κυκλοφόρησε στην αγορά.

Τα επόμενα μοτοποδήλατα εισήχθησαν σταδιακά - Kadet 780, Kadet 110 Automatic με κινητήρα της Jawa. Το πιο ισχυρό της σειράς - το Romet 50T είχε κινητήρα 2,5 hp που θα μπορούσε να φτάσει σε ταχύτητα περίπου 65 km/h. Το τελευταίο μοντέλο, CHART 210, που μπήκε στην παραγωγή το 1988, αναφέρεται στις σύγχρονες τάσεις και ποικίλλει στιλιστικά και τεχνολογικά από την προηγούμενη παραγωγή της Romet. Διέθεται εργοστασιακούς δείκτες πορείας (φλας), φώτα στάσης, υδραυλικά αμορτισέρ και διπλό κάθισμα.

Επέκταση στις παγκόσμιες αγορές

Η επιτυχία στην τοπική αγορά έφερε καρπούς και στο εξωτερικό. Μόνο το 1966 εξήχθησαν 13.000 μοτοποδήλατα, στο μέγιστο, ο αριθμός των πωλήσεων ξεπέρασε τα 20.000 μοτοποδήλατα το χρόνο. Η εξαγωγή επεκτάθηκε στη Σουηδία, τη Γερμανία, την Ιρλανδία και ακόμη και την εξωτική Νιγηρία και την Τουρκία - πάνω από 145.000 πολωνικά μοτοποδήλατα όλα μαζί. Το παγκόσμιο κύρος της Romet αυξήθηκε τόσο πολύ ώστε το 1980 έγιναν προκαταρκτικές συνομιλίες για να ξεκινήσει μια νέα παραγωγή σε συνεργασία με σημαντικούς Ιταλούς ή Ιαπωνικούς παίκτες της αγοράς μοτοσικλετών.

Ένα νέο κεφάλαιο ...

ο όμιλος Arkus & Romet

Το 2006 ήταν το έτος ορόσημο για την εταιρεία. Ήταν τότε που το Pegaz (μοτοποδήλατο της Romet) έβαλε εμπρός ξανά χάρη στην Arkus & Romet Group Sp. Η εταιρεία ανέλαβε την μάρκα αλλά και την πολωνική παράδοση μοτοσικλετών. Σήμερα το αειθαλές Ogar 200 αναβιώνει σαν Ogar 202, με προδιαγραφές Euro4, απαράμιλλο κλασσικό στυλ, μεγάλους χώρους κοκ